Citroen Mehari 2021  thumbnail

Citroen Mehari 2021

Published Jun 09, 22
2 min read

Een Citroën Méhari kopen?

De Citroën Méhari is een personenauto van het merk Citroën die tussen 1968 en 1988 werd geproduceerd. De auto is gebaseerd op het chassis en de motor van een Citroën 2CV, met een carrosserie vervaardigd van ABS-kunststof. Er werd een versie met voorwielaandrijving geleverd en een versie met vierwielaandrijving. De naam verwijst naar het woord méhariste, een Franse koloniale soldaat uit Algerije, die een kameel berijdt.  Deze lichtgewicht terreinauto werd gebruikt voor recreatieve doeleinden, maar ook ingezet door het Franse leger en Gendarmerie. Hetzelfde concept, met de carrosserie en motor van een 2CV, werd ook ingezet voor productie in de derde wereld.

CONCEPT CITROËN E-MEHARI STYLED BY COURRÈGES

Citroën stelt op het autosalon van Genève 2016 de concept-car E-MEHARI "styled by Courrèges" voor. Een 100% elektrische cabriolet vol met positieve energie en getekend door twee parels van het Franse design. De Citroën FAF (Facile à Fabriquer) was een aluminiumversie van de 2CV die wel wat leek op een Méhari en bedoeld was voor Afrika. In Vietnam werd de Dalat geproduceerd. Daarnaast bestond er nog de uitvoering Pony die in Griekenland geproduceerd werd. De 4×4-versie werd in 1979 aan het programma toegevoegd. Het bleef echter een zeldzame verschijning, er zijn er nog geen 1500 van verkocht.

De citroen mehari styled by Courrèges is de vrucht van de samenwerking tussen twee visionaire en iconische Franse Merken: Citroën en het Modehuis Courrèges. Ongeveer 50 jaar na de lancering van de Méhari in 1968 werd de E-MEHARI in december 2015 onthuld. Deze 100% elektrische 4-zits cabriolet is een echte vrije vogel die zorgt voor fun en moderniteit. Het is een perfecte weerspiegeling van de waarden van Citroën: creativiteit, vrijheid en optimisme.

  Tegelijkertijd brengen het Modehuis Courrèges en zijn creaties met een jongen en vrije geest een omwenteling teweeg in de modewereld... Twee creatieve werelden die sinds mensenheugenis nauw verwant zijn en mekaar aanvullen. Vandaag snijden ze samen een nieuw hoofdstuk aan. En dit hoofdstuk is de concept-car Citroën E-MEHARI "styled by Courrèges". Concurrent Renault bracht als tegenhanger de Renault Rodeo op de markt, gebaseerd op een Renault 4. Die werd echter niet veel buiten Frankrijk geëxporteerd. In 1970 werd de Méhari naar de Verenigde Staten geëxporteerd.

Heller Citroen Mehari

Tactiek in regelmatigheidsetappes Het hanteren van een wat gelegenheidsgestuurd nulstelbeleid kan je wel opbreken bij regelmatigheidsetappes, waar een gemiddelde snelheid van bijvoorbeeld 37 kilometer per uur dient te worden gehaald - citroen mehari occasion france (citroen 2cv). Daar moet de navigator niet alleen op de route letten maar ook in tabellen bijhouden welke precieze afstand hoort bij de tijd die de stopwatch bijhoudt. recambios citroen mehari.

Equipe 14 is wegens allerhande beperkingen niet in staat gebleken een dergelijke tactiek succesvol toe te passen. citroen mehari te koop spanje. Ook het juist aflezen van de correcte kolom in de goede tabel bleek zonder leesbril een opgave - faisceau electrique citroen mehari. Troost: er zijn equipes geweest die in het geheel niet op het eindcontrolepunt zijn gesignaleerd. Desondanks werd er dagelijks door iedereen aangeschoven bij de lunches en diners.

Ook zijn er geen aanrijdingen of andere ongevallen geweest; iets waar organisator Gies Aalbers zeer scherp op is: het onbesuisd scheuren en het overtreden van de verkeersregels leidt tot diskwalificatie, zo memoreerde hij tijdens de nabespreking. Het tempo ligt zodanig dat iedereen zónder halsbrekende capriolen op tijd kan arriveren. Alleen equipe 14 niet, maar daarvoor werden enkele valide argumenten bedacht.







Alle voertuigen waren op 23 april technisch gekeurd bij Gert de Jong Automobielen in Aalsmeer - mehari citroen prix. Ook de Radar van Willem heeft (weliswaar met een iets te nieuw chassis van een Dyane en 602-motor) de keuring weer glansrijk doorstaan. Dat Willem in de nacht voor de oefenrally nog even een nieuwe dynamo onder het smalle neusje heeft gemarteld is reeds lang vergeten (citroen mehari louis de funes).

Bij de Burton is de donor-eend bepalend voor het bouwjaar. Criterium is dat de Citroën niet meer in productie is en veilig. Al te opzichtige rallyvoertuigen worden nauwkeurig getoetst aan het regelement (nouvel citroen mehari). Willem had ontheffing voor het voeren van het rallyschild aan de achterzijde: dat was op het puntige achterwerk van de Radar namelijk onmogelijk zonder de kentekenplaat, de achterverlichting of beide tegelijk te bedekken (citroen buggy mehari).

Citroen E-mehari Essai

Zij behoeven gelukkig niet te worden beoordeeld, anders zou Marcel direct zijn afgekeurd: te lang om onder het dakje te passen, te bijziend voor het lezen van kaarten, te hardhorend om te luisteren en te snel afgeleid om ook maar een idee te hebben van tijd, plaats en persoon (citroen mehari cassis france). Zelfs verdwalen in het hotel bleek prima te doen - citroen mehari oldtimer.

DASHBOARD

De oranjeachtige kleur van de concept-car zorgt voor een vrolijke toets in de cabine dankzij de oranje bekleding in glanzend vinyl over de volledige breedte van het dashboard en langs de luchtroosters.  Binnenin zijn de deuren, het dashboard en de achterbank, die herwerkt is in een vierkantige architectuur, bedekt met een wit leer.  Niet alleen de carrosserie maar ook de velgen zijn wit. Alleen een fel oranje omranding ter hoogte van de velgen onderstreept in alle transparantie de centrale veiligheidsboog. Het mobiele kofferluik biedt toegang tot de kofferruimte die voorzien is van een exclusieve bagagelijn, bestaande uit 3 modellen in wit leer en glanzend oranje vinyl contouren, volledig in harmonie met de geest van het voertuig

Het rijdende bewijs dat een langzame auto heel leuk kan zijn.

Sommige auto’s zijn gewoon briljant. Dat kan door van alles komen: karakter, historie, imperfecties of uitzonderlijke kwaliteiten. Bij de Citroen Méhari is het eigenlijk niet anders. Het is een van de meest iconische auto’s van de afgelopen 120 jaar autohistorie. Nou ja, auto. Het is eigenlijk heel erg ‘weinig auto’. Vier wielen, een paar stoelen, een motor en wat blik om alles bij elkaar te houden. Heel veel meer is het niet. Maar ja, zoals met de meeste dingen zit de ware schoonheid in de eenvoud. Het mooiste verhaal van de Eend is natuurlijk dat je eieren bij een boer kon ophalen en over weilanden en slechte wegen terug naar het dorp rijden, terwijl de eieren heel bleven. De 2CV bood een ongekend hoog comfort, dankzij de bijzonder soepele vering. Ondanks dat de Eend flink kon overhellen, bleef het chassis zélf recht staan. Mede dankzij de smalle banden, de relatief hoge rijhoogte en het lage gewicht kon je met eend behoorlijk van de gebaande paden af. De Citroën Méhari wordt beschouwd als een van de meest iconische auto’s in de autogeschiedenis. Al zit de schoonheid ervan vooral in de eenvoud: veel meer dan vier wielen, een paar stoelen, een motor en blik is het uiteindelijk niet. In deze blog zoomen we voor de gelegenheid even in op deze briljante personenauto van Citroën.

Afgeleide 2CV

De Méhari zag in 1968 het levenslicht als afgeleide van de Dyane, die op zijn beurt dan weer afstamde van de 2CV. Die laatste is natuurlijk welbekend als de geit of het eendje in Nederland. De Méhari moest een meer utilitaire versie worden van de 2CV, een gebruiksvoorwerp als het ware. Dat draaide niettemin anders uit: de wagen werd net heel populair als plezierauto en dat tot in de meest mondaine Franse badplaatsen. De naam Méhari verwijst naar een Noord-Afrikaans ras dromedarissen. Dat moest duidelijk maken dat de auto geschikt was voor eender welk terrein. Iets wat uiteindelijk niet alleen particulieren, maar ook avontuurlijke rallyrijders en zelfs het Franse leger wisten te appreciëren. De wagen kon bovendien wel wat gewicht dragen: tot wel 400 kilogram.

Constructie

De Méhari is gebaseerd op het chassis en de motor van een Citroën 2CV, met daarop een frame dat de koets vervaardigd uit ABS-kunststof draagt. De auto was ontworpen door een grote plastic-fabrikant, vandaar het gebruik van kunststof. De Méhari werd zowel geleverd met voorwielaandrijving als vierwielaandrijving. Al is de versie met aandrijving op de vier wielen, de Méhari 4x4, een absolute zeldzaamheid. Er zijn er slechts 1.300 van gemaakt. Ook opvallend waren de vele kleuren met indrukwekkende namen als Hopi (rood), Montana (groen), Kalahari (beige), Tibesti (gifgroen), Kirghiz (oranje), Hoggar (roomwit), Atacama (geel) en Azur (wit met blauw).

Latest Posts

Jan Van Damme Kinesist

Published Jun 23, 24
6 min read

Kinesist Edegem

Published Jun 10, 24
3 min read

Tweedehands Auto Opkoper

Published Jun 09, 24
4 min read